Miért fontos a keresőoptimalizálás?

Sokakban felmerül a kérdés, hogy miért mondják az okosok, hogy keresőoptimalizálás nélkül nincs esélye egy honlapnak a keresőkben. Ez a cikk erre próbál választ találni.

Az internet hajnalán egy honlapot úgy talált meg bárki, hogy a böngésző cím mezőjébe begépelte a domain (www.valami.hu), majd elolvasta az ott található tartalmakat. A honlapok linkjeit el lehetett küldeni e-mailben, vagy fel lehetett tüntetni levélfejlécben, névjegykártyán. Aztán, ha valaki akarta, akkor onnan tudta a címet. Ezek a megoldások ma is működnek, de egy honlap látogatottságát erre alapozni ma már dőreség!

Ami megváltoztatta és azóta is meghatározza a honlapok elérésének módját, az a Google 1998-as indulása, illetve az, hogy a kifejlesztett algoritmusai alapján ez a keresőmotor mára gyakorlatilag átvette a honlapok megtalálási módjának meghatározását. Az elmúlt közel húsz év alatt eljutott odáig a világ, hogy ha például csempét szeretnénk vásárolni, akkor nem a csempeboltok reklámjain látható domaint írjuk be a böngésző címsorába, hanem megkeressük a Google-t és ebírjuk a keresőmezőbe, hogy „csempe” vagy „csempebolt”.

Kulcsszavakra keresünk tehát, olyan kulcsszavakra, amelyekre szeretnénk hasznos, releváns találatokat kapni. Szűkíthetjük is a keresés módját, ha Szombathelyen élünk, ilyenkor célszerűbb beírni a keresőbe, hogy „csempe Szombathely”, „csempe Vas megye”, vagy „csempebolt Szombathely”. Ha így teszünk, akkor a kereső algoritmusa olyan találatokat sorol nekünk, amelyek lakóhelyünkhöz közeli csempéket áruló szaküzletek linkjeit sorolja fel.

Ezért fontos tehát a keresőoptimalizálás. Nem elég, ha nekünk van egy csempéket árusító szaküzletünk Szombathelyen, ha azt a Google nem látja, vagy nem tartja elég relevánsnak. A kereső ugyanis azokat a honlapokat hozza az első oldalakon, amelyek tartalmát (nem csupán egy oldalét, a teljes honlaptartalmat) relevánsnak gondolja a keresést végző személy számára. És a megfelelő kulcsszavak jelenléte csupán az egyik feltétel, az analitika figyel a honlap programkódjaira, a betöltés gyorsaságára, vagy a szerver megfelelően gyors reakciójára is.

Fontos tehát a keresőoptimalizálás, hogy honlapunk a keresőtalálatok között lehetőleg az első oldalra kerüljön. Ez meg azért fontos, mert egy átlagos kereső legfeljebb a harmadik találati oldalig hajlandó megnézni a találatokat, az ötödik oldalon, vagy a sokadikon szereplő találatra már senki sem kattint.